Jak se zbavit nespavosti

14.09. 2013 • Zdraví 1508x

Spánek je velmi důležitou součástí lidského života a jeho nedostatek se u každého člověka projevuje negativním způsobem. Právě ve spánku dochází k ideální regeneraci organismu, který se přes den značně unaví. Člověk by měl spát v průměru nějakých 7 až 8,5 hodin. Tento údaj je ryze individuální a závisí hlavně na konkrétních jednotlivých dispozicích určitého člověka a také na jeho zátěži. Nespavost neboli insomnie nebyla až do doby nedávno minulé považována za nějaké onemocnění závažnějšího rázu, jelikož i počet lidí trpící tímto druhem nemoci nebyl až tolik vysoký. V současné době je tomu naštěstí již jinak a insomnie je zkoumána a také léčena. Budeme-li mluvit řečí statistik, tak v současné době trpí nespavostí zhruba 10 až 15% populace. V neoficiální rovině se ovšem hovoří o několikanásobně vyšších cifrách.

Rozdělení nespavosti

Nespavost je možné rozčlenit dle svého charakteru do několika různých kategorií. Prvním typem nespavosti je insomnie krátkodobá. Trvá přibližně jeden měsíc a jejím důvodem je nějaká větší změna v životě člověka. Jde hlavně o to, že psychické i fyzické síly jsou hodně v takovéto situaci vypjaté. Krátkodobá nespavost většinou odezní samovolně, takže k její léčbě není třeba žádných medikamentů. Pravda je ovšem taková, že velmi často vede k dlouhodobé nespavosti, jež trvá déle než jeden měsíc. Tato nespavost již musí být léčena, jelikož ubírá spoustu psychických sil a může vést i k nepříjemným psychickým poruchám. Jinak je také ještě rozlišována nespavost primární a nespavost sekundární. Jedná se o nespavost, která není vyvolána jiným onemocněním, a často jí trpí lidé starší třiceti let. Sekundární nespavost vzniká díky nějakému jinému onemocnění většinou nevyléčitelného rázu. U takovéto nespavosti je třeba se soustředit jak na léčbu konkrétního primárního onemocnění, tak i na léčbu nespavosti.

Základní příznaky nespavosti

Příznaků nespavosti může být hned několik. Jakýmsi základním příznakem je určitě nesnadné usínání. To může trvat klidně i půl hodiny od ulehnutí a déle. Poměrně hojně se také projevuje nespavost tím, že se člověk v noci hodně budí. Spánek jednoduše neudrží delší dobu, takže jeho doba je minimalizována a organismus není schopen regenerovat tak, jak by bylo zapotřebí. Jmenovat bychom měli také určitě brzké probouzení. Ráno lidé trpící tímto onemocněním nejsou schopni vstávat později a budí se velmi brzy. Základním příznakem nespavosti je také ta skutečnost, že spánek je velmi málo kvalitní a člověka určitě nijak neosvěží. Člověk, který nespí, je přes den podrážděný a trpí také změnami nálad. Zapomenout bychom také neměli na časté bolesti hlavy.

Důsledky nespavosti

Určitě není možné následky nespavosti nijak podceňovat, jelikož mohou být doslova devastující. Pokud jde o krátkodobou nespavost, tak její následky nejsou tolik ničivé, jelikož jde většinou pouze o větší vyčerpání organismu, které s sebou nese větší podráždění. U dlouhodobější nepsavosti hrozí například to, že postižený člověk se nad sebou přestane kontrolovat a není schopen se soustředit na to, co momentálně dělá. V ohrožení je jeho společenské postavení, zaměstnání a v neposlední řadě také rodinné prostředí. U dlouhodobé nespavosti se také často dostavují další nepříjemná rizika. Jde třeba o alkoholismus, závislost na lécích anebo pití kávy a dalších návykové záležitosti. Velké deprese, které jsou s nespavostí dlouhodobějšího rázu většinou spjaty, také vedou k tomu, že se člověk utápí ve vlastním smutku a jeho život se může rapidně zkrátit klidně i o deset let. Nepříjemnou skutečností je také ten fakt, že lidé postižení dlouhodobou nepsavostí mají také sklon k sebevraždám.

Léčba nespavosti

Léčit nespavost v současné době pochopitelně lze a léčbu nelze než doporučit. Předejde se tak nepříjemným důsledkům, které jsou s nespavostí spjaty. Velmi důležitá jsou zejména různá opatření v denním režimu. Na mysli máme zejména spánkovou hygienu, respektive upravení režimu spánku jak během dne, tak i během noci. Pokud nezabírá tato přirozená metoda, tak je nutné nasadit léky. Z těch se nejčastěji využívají zejména hypnotika a také různé přípravky na melatoninové bázi. Velmi důležitou se jeví u mnohých pacientů také léčba kognitivně behaviorální. Při takovéto léčbě se individuálně pracuje s pacientem a je třeba dosáhnout toho, že dojde k pochopení jeho návyků a k jejich následnému odstranění. Mimo tyto druhy léčby se také využívá například spousty méně tradičních metod. Z nich bychom mohli jmenovat například akupunkturu anebo fyzikální léčbu. Vynikající možnost skrývají také rozličné lázeňské pobyty. Právě v lázních může lidský organismus nabrat novou sílu a velmi dobře zregenerovat. Nespavost se takto může velmi výrazně zlepšit.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Googlu

Další zajímavé články
Nej online hry
Bubble Glee online hraRise of Atlantis online hraMahjong Alchemy online hraSara Super Spa online hraSnail Bob 2 online hraPersonal Shopper 2 online hraLady Gaga Celebrity Makeover online hra