Jak na saunování - Saunujte se jako Finové!

24.10. 2013 • Zdraví 877x

Za okny kopy blyštícího se sněhu, na oknech vymrzlé vločky. Cítíte se příliš unavená z akčního pracovního dne, máte teplé ponožky a svetr a ne a ne se zahřát. Nejraději byste se „prokopala“ do Austrálie a relaxovala vedle klokanů? Což takhle slevit ze svých nároků a zajít si do obyčejné finské sauny? Bude vám teplo co nevidět.

Relaxace podle Finů

Finské slovo „sauna“ představuje klasický typ relaxování severních národů. Probíhá za střídavého pobytu v horkém, suchém vzduchu s doprovodným intenzivním pocením a pobytu v chladu, studené vodě nebo ve sněhu.

Blahodárné saunování

Pravidelná návštěva sauny má především preventivní účinky. Pobyt v sauně napomáhá ke klidnější činnosti srdce, uvolňuje dýchací cesty, pomáhá od bolavých kloubů a svalů. Díky saunování se tělo začne okysličovat, uvolní se cévy a póry a pokožka tak může lépe dýchat a je vláčnější. V sauně se vám perfektně prokrví končetiny a díky pocení odplavíte z těla ven nevítané škodlivé látky. Saunování představuje nejen balzám na tělo, ale i na duši. Posedáváním v sauně se zbavíte nervového napětí či migrény.

Pozor! Ne každý ji snese

Někomu sauna vůbec nemusí přinést příjemný relax a potěšení. Jsou jedinci, kteří saunu zkrátka nesnesou. Se saunováním by neměli přijít do styku osoby:

§  se zánětem či virózou

§  s kardiovaskulárním onemocněním

§  s výkyvem tlaku

§  s horečkou

§  na lačno nebo vydatně najezené

§  podnapilé

§  které si myslí, že pocením v sauně zhubnou – omyl! Pobytem v sauně se nehubne.

Před saunováním

Než vstoupíte do sauny, pečlivě se umyjte mýdlem. Usušte se, aby v sauně nevznikala zbytečná vlhkost a svlékněte se.

Saunování

Délka pobytu v sauně je velice individuální, zpravidla okolo 10 – 15 minut. Co se týče teploty, tak teplotní rozdíl v potírně může být i 25°C. Od země až po strop se teplota pohybuje mezi 80°C až 105°C. Nejvyšší dosažená teplota u stropu by neměla překročit 110°C. Začněte na nejnižším schůdku. Sedněte si na ručník a relaxujte. Za okamžik se dostaví intenzivní pocení.

Ochlazení

Doba potřebná ke zchlazení je rovněž individuální. Pro všechny „saunitele“ ale platí, aby si ihned po opuštění sauny nenamáčeli hlavu a neskákali po hlavě do bazénu. Nejprve si rukama opláchněte obličej a do bazénku sejdete po schůdkách. Jakmile vám bude úplná zima, pocítíte mrazení a bodání, vraťte se do prohřívárny. Proces prohřívání a ochlazování se doporučuje opakovat 2x až 3x; tzn. 3x ohřát a 3x se zchladit.

Po saunování

Po posledním ochlazení se krátce osprchujte vlažnou vodou bez použití mýdla a šampónu (může dojít k podráždění pokožky). Pečlivě se usušte a vyčkejte v odpočívárně, dokud se vaše tělo nezklidní. Při cestě domu se už nesmíte potit. Je-li tomu tak, po příštím saunování zůstaňte v odpočívárně o něco déle.

Trpělivost se vyplatí

Při pravidelných návštěvách sauny (jedenkrát týdně) se začínají objevovat účinky prohřívání a ochlazování. Výsledkem vám bude celková otužilost a odolnost proti infekcím.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Googlu

Další zajímavé články
Nej online hry
Bubble Glee online hraRise of Atlantis online hraMahjong Alchemy online hraSara Super Spa online hraSnail Bob 2 online hraPersonal Shopper 2 online hraLady Gaga Celebrity Makeover online hra