Chcete skončit s kouřením? Není to lehké, ale zvládnout se to dá!

14.04. 2014 • Zdraví 863x

Přestaňte věřit nesmyslným fámám o tom, že když s kouřením seknete, tak akorát přiberete na váze. Udělejte to pro sebe, pro svou rodinu a dobrý pocit ze sebe sama. Život je krátký a Vy si ho kouřením ještě více zkracujete. Oproti nekuřákům mají kuřáci až dvacetkrát vyšší výskyt infarktu a srdečních chorob. Uvědomte si, že zdraví je to nejcennější, co máte.

To že jste na kouření teď závislá ještě nemusí znamenat, že za měsíc tomu tak také musí být. Zvládlo to spoustu lidí před Vámi, tak proč byste to nezvládla i Vy? Je to stejné jako při hubnutí – nejdůležitější je najít si dostatečně silnou motivaci. Představte si tu svobodu a klid, kdy nebudete muset neustále řešit, zda máte u sebe dostatek cigaret, jestli se v daném místě smí kouřit a případně kam si odskočíte zakouřit. Představte si, co všechno si budete moct koupit za ušetřené peníze.

Najděte si činnost, na kterou se budete plně soustředit v případě, že Vás opět chytne chuť na cigaretu. Může to být pletení, kreslení, psaní povídek nebo třeba sportování. Sport je celkově velkým pomocníkem co se týče odvykání cigaret. Nejen, že spálíte kalorie, ale navíc se Vám z těla budou vyplavovat endorfiny, což jsou hormony štěstí. Nejen, že Vám navodí dobrou náladu, ale navíc Vás zbaví stresu a napětí. V době, kdy se sportu zrovna věnovat nemůžete (práce, škola) se snažte alespoň žvýkat žvýkačky nebo cucat bonbóny. To Vás sice nezbaví stresu tak dobře jako sport, ale nějaký ten účinek to má.

Pitný režim je pro tělo důležitý a při odvykací kúře to platí dvojnásob. Podle amerických vědců Vás totiž dokáže chuti na cigaretu zbavit i pouhá sklenka obyčejné vychlazené vody. Samozřejmě nikdo neříká, že zbavit se tohoto zlozvyku bude jednoduché. Pro krizové chvilky mějte po ruce někoho, kdo Vás bude podporovat a hnát vpřed (přítel, kamarádka). Abstinenční příznaky se u každého projevují jinak, nejčastěji je to však nervozita, nevolnost, podrážděnost, bolesti hlavy, nespavost nebo závratě. Vaše tělo bylo dosud zvyklé na pravidelný přísun nikotinu a mozek si o něj přirozeně říká i nyní.

Hladina nikotinu v těle se začne zhruba po dvou dnech bez cigarety velmi rychle snižovat. Musíte ale vydržet a nevzdat to! Projeví se totiž i pozitivní účinky – bude se Vám lépe dýchat, tlak se dostane do normálních hodnot, zbavíte se kuřáckého kašle a zlepší se Vám fyzička. Je dobré sepsat si na papírek výhody, které Vám odvykací kúra přináší a v případě krize si ho opakovaně číst. Často funguje i tzv. demotivace. Najděte si na internetu fotky kuřáckých plic nebo si přečtěte články o rakovině plic. Zkrátka se odstrašte natolik, že Vás pak bude mozek automaticky držet od cigaret dál.

Snažte se vyhýbat nebo alespoň omezit výskyt v místech, kde se kuřáci obvykle shromažďují ve velkém (např. kuřácké koutky na nádražích, prostory před nákupními centry nebo autobusové zastávky). Naopak raději vyhledávejte místa, ve kterých se kouřit nesmí (plavecký bazén, knihovna, kino, divadlo). Mnoho kuřáků má propojené kouření a alkohol. Snažte se alespoň měsíc vyhnout večerním návštěvám barů a hospod s kamarády, abyste zbytečně neprohlubovala své abstinenční příznaky.

Pokud se Vám odvykací kúra nedaří zvládnout, vraťte se na úplný začátek a odstartujte to znovu a pomaleji. Postupně omezujte počet vykouřených cigaret za den nebo si kupte elektronickou cigaretu. Nepropadněte ale dojmu, že kouření z ní je zdravější. Při troše snahy je to dobrý začátek, protože se alespoň zbavíte cigaretového kouře, který by Vás ke kouření mohl podněcovat. V rámci odvykací kúry se také snažte zbavit všeho, z čeho cítíte cigaretový odér. Důkladně si vyperte oblečení, záclony a do auta si kupte voňavý stromeček. Neberte to na lehkou váhu, často je to pouze o detailech.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Googlu

Další zajímavé články
Nej online hry
Bubble Glee online hraRise of Atlantis online hraMahjong Alchemy online hraSara Super Spa online hraSnail Bob 2 online hraPersonal Shopper 2 online hraLady Gaga Celebrity Makeover online hra