7 největších mýtů o potravinách

22.04. 2014 • Zajímavosti 1415x

Spousta náhledů na různé potraviny se s postupem času mění. V minulosti vznikla řada mýtů, které byly často neopodstatněné. Současné vědecké poznatky např. vyvrátily názor, že není dobré jíst vajíčka kvůli cholesterolu nebo nepít kávu, neboť napomáhá vzniku rakoviny. A existuje spousta dalších.

První mýtus – pití kávy způsobuje rakovinu

Minulými generacemi se šířil obávaný názor, že pití kávy škodí zdraví. Přesněji vyjádřeno, v 70. letech výzkumy spojily kofein v kávě s cystami v prsní tkáni, o deset let později se rozšířilo přesvědčení, že káva se podílí na vzniku rakoviny slinivky. Ovšem pohledy na kávu se s postupem času a vývojem vědy měnily. Nejnovější poznatky neprokazují žádné souvislosti mezi kofeinem a rakovinou čehokoli. Dokonce v letech 1990 až 2003 vzniklo 17 odborných studií, které pomohly osobám pijících kávu pravidelně snížit riziko vzniku rakoviny tlustého střeva o celých 24 %. Poslední výzkumy navíc poukazují i na prospěšné účinky černé kávy. Jste-li jejími milovníky, možná jste lépe chráněni před Parkinsonovou chorobou a cukrovkou 2. Typu. Ovšem týká se to lidí, kteří vypijí min. 6 šálků denně.

Druhý mýtus – nezdravá vejce

Jistě jste i vy už někdy slyšeli názor, že vejce, díky vysokému obsahu cholesterolu, působí na ucpávání tepen, a proto byste je měli vyřadit z vašeho jídelníčku. Určitě to ale nedělejte, byla by to chyba. Touto problematikou se zabývaly dvě významné americké studie a ty neprokázaly žádné souvislosti mezi kardiovaskulárními chorobami a konzumací vajec. Výzkumy proběhly u celkem 117 000 žen a mužů. Část z nich jedla denně jedno až dvě vejce po určitou dobu, zbytek je nekonzumoval vůbec. Ve výsledku ovšem obě skupiny prokázaly naprosto stejné riziko infarktu.

Nesmíme zapomínat, že tělo přijímá do krve pouze 25% cholesterolu z potravy, zbytek pochází z jater. Zde se ukládá v situacích, kdy si dopřáváme hamburgery, chipsy, koblihy a podobné zdroje nasycených tuků. Ve vejcích je jich ale velmi malé množství. Spíš naopak, vajíčka obsahují mnoho látek pro naše zdraví prospěšných, které navíc napravují různá poškození vyvolaná vysokým obsahem cholesterolu. Jinak vyjádřeno, určitě vejce nevynechávejte, do potravy neodmyslitelně patří. Pouze lidé citliví na cholesterol by měli být opatrnější.

Třetí mýtus – polotučné a netučné potraviny jsou zdravější než tučné

Toto tvrzení nemusí být pravda vždy. Platí samozřejmě např. u masa a mléčných výrobků, nicméně např. v případě salátových zálivek je jistě vhodnější a zdraví prospěšnější zálivka plná mnonenasycených tuků. Možná byste si řekli, že nízkotučná vám pomůže k udržení linie, ale např. řepkový nebo olivový olej, případně zkombinovaný s česnekem či bylinkami, vám poskytne ochranu před nemocemi, neboť vstřebá ze salátu podstatně více živin.

Čtvrtý mýtus – nejezte ořechy, přiberete

Je sice pravdou, že všechny ořechy mají vysoký obsah tuku, nicméně jedná se tuky „správné“, tedy zdravé. Pro příklad uvedeme burské oříšky, které obsahují až čtyřikrát více mnononenasycených tuků, než těch nasycených. Vysoká koncentrace těchto zdravých tuků dokáže zahnat pocit hladu bez toho, aby byla zvyšována hladina cholesterolu v krvi. Navíc představují oříšky pro náš organismus výborný zdroj hořčíku, vitamínu E, vlákniny atd. Nutno také podotknout, že i průmyslově zpracované arašídové máslo může být pro naše tělo prospěšné, dokáže totiž ochránit před cukrovkou 2. Typu.

Pátý mýtus – červené víno, jako ochrana srdce

Francouzský národ pro nás může být ukázkou zdravotního paradoxu, neboť i přes jejich všeobecně známé nezdravé návyky, včetně kouření cigaret, je u nich mnohem menší výskyt infarktů, než u ostatních národů. Velké množství vědců se proto přiklání k myšlence, že Francouzům prospívá právě časté pití červeného vína. To by totiž mělo příznivě působit na srdce a cévy a přispívat k jejich ochraně.

Vědecké výzkumy ukázaly, že přínosné pro naše srdce může být nejen popíjení vína, ale také piva a destilátů, neboť obsažený alkohol posiluje organismus před infarktem. Samozřejmě mluvíme o pití v malém množství. Rozsáhlá studie, která proběhla u 38 000 mužů, prokázala, že ti, kteří pijí denně 1-2 sklenky, byli až o 37% lépe chráněni před infarktem, než abstinenti. Je to způsobeno tím, že alkohol v malém množství zvyšuje obsah prospěšného HDL cholesterolu.

Ale samozřejmě musíte být opatrní, neboť denní dávka alkoholu u mužů by neměla být vyšší než 30 g, to je přibližně 3 dcl vína, nebo 0,8 l piva, případně 70 ml destilátu. U žen by to mělo být méně, pouze 20 g. To samozřejmě neplatí pro osoby mladší 18 let, těhotné ženy a osoby léčené ze závislosti na alkoholu. V těchto případech měly být tyto nápoje zcela zakázány.

Šestý mýtus – konzervované a mražené ovoce a zelenina jsou méně výživné

Ovoce a zelenina v čerstvém stavu obsahují skutečně více živin a vitamínů, ovšem pouze ihned po sklizni. V případě, že si je koupíme v supermarketech, prošly již dlouho cestou přepravy a skladování, které může trvat i několik týdnů. Za tu dobu se z ovoce i zeleniny již uvolní přírodní enzymy a tím dojde k úbytku živin.

Sedmý mýtus – ovoce a zelenina v syrovém stavu jsou výživnější, než vařené

Vařením rozhodně neznehodnotíte ovoce a zeleninu a neochudíte je o všechny výživové látky, ale teplo údajně ničí enzymy důležité pro průběh trávení. Alespoň jsou o tom přesvědčeni zastánci syrové stravy. Sníme-li zeleninu syrovou, žaludeční šťávy jsou schopny zlikvidovat většinu enzymů dříve, než by mohly přispět k trávení.

V Německu proběhl výzkum u vzorku 200 mužů a žen, kteří jedli zeleninu a ovoce pouze v syrovém stavu. Ve výsledku bylo zjištěno, že u nich došlo k poklesu špatného a dobrého cholesterolu, ale vzrostly hladiny u aminokyselin, které jsou spojené s příčinami infarktu a mrtvice.

Ve skutečnosti vaření opravdu ochudí potraviny o některé živiny a např. vitamín C, B6 a kyselinu listovou. Nicméně i tyto úbytky můžeme minimalizovat, když použijeme např. pánev wok, nebo mikrovlnku. Navíc uvaříme-li např. kukuřici nebo mrkev, dojde u nich ke zvýšení hladiny antioxidantů. Pro ty, jež se chtějí chránit před rakovinou prostaty, musíme podotknout, že rajčatová šťáva obsahuje až šestkrát více antioxidantu lykopenu, že samotná čerstvá rajčata.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Googlu

Další zajímavé články
Nej online hry
Bubble Glee online hraRise of Atlantis online hraMahjong Alchemy online hraSara Super Spa online hraSnail Bob 2 online hraPersonal Shopper 2 online hraLady Gaga Celebrity Makeover online hra