Jak přelstít jarní únavu

25.10. 2014 • Zdraví 901x

Určitě znát ten pocit, když se s přicházejícím jarem cítíte unaveni a jakoby pozastaveni, přestože se příroda probouzí k životu. Často se dostavuje pocit únavy a potřeby spánku, kdy zíváme a máme tendenci energii doplňovat příjmem cukrů. Ty nás poté ale naopak také pozastavují. Budete-li však dodržovat jisté zásady, nemusíte této jarní únavě podlehnout a povede se vám ji jednoduše překonat.

Imunita

Základním pilířem vašeho zdraví je bezesporu imunita. Budete-li dostatečně imunní, nepodlehnete ihned jakékoli nemoci. Nebudete se s každou změnou počasí potýkat s nachlazením. To hrozí především v období jara, kdy sice odpoledne bývají teplá, vy si vystačíte s krátkým rukávem, avšak rána jsou ještě mrazivá. Tohle počasí je jako stvořené pro různé kapénkové infekce, které napadají lidský organismus.  Doporučuje se proto pravidelné otužování studenou sprchou, samozřejmě v případě že nejste nemocní. Vaše imunita se tím velice posílí a vy se vyhnete běžným nemocem, které mohou váš organismus oslabit a unavit.

Pravidelný pohyb a sport

Máte-li správně nastartovaný metabolismus, jarní únava vás s velkou pravděpodobností nepostihne. Obecně se dá říct, že tato únava je pouze zpomaleným metabolismem, který se projeví zvýšenou potřebou spánku. Pokuste se tomuto trvale zamezit. Ve chvíli, kdy se začnete cítit unavení a ospalí, dopřejte si procházku na čerstvém vzduchu. Nemáte-li momentálně tuto možnost, využijte alespoň otevřeného okna. Několikrát se zhluboka nadechněte a vydechněte a snažte se udělat několik dřepů. To vyvolá uvnitř vašeho organismu jakési probuzení a vrátí vám chuť do práce. Do svého každodenního programu přidejte kromě školy či práce také sportovní aktivitu. Zvolte to, co vás baví, např. běh nebo tenis s kamarády. Doplníte-li sport také zdravým jídelníčkem, povede se vám nastartovat váš metabolismus a jarní únava se vás týkat nebude.

Dopřejte si odpočinek

Odpočinek je stejně důležitý jako pohyb. Samozřejmě s ohledem na to, jakou formu zvolíte. Rozhodně není pořádku, když celý den poleháváte a pak se vám stane, že večer nemůžete usnout, případně se budíte v noci a trpíte nespavostí. Správný spánek by měl probíhat vkuse a to po dobu 6-7 hodin denně. Pouze takto vaše tělo načerpá dostatek energie a síly pro další aktivity a zároveň si odpočine. Máte-li se spánkem problémy, snažte se odlehčit váš jídelníček a přidejte do svého programu víc pohybu. Poté budete večer víc fyzicky unaveni, lépe usnete a probudíte se až po zazvonění budíku. Rovněž byste měli být dostatečně odpočatí.

Sluneční svit

Na jaře přibývá slunečního svitu, taje sníh, příroda se probouzí. Rozkvetou květiny, začínají zpívat ptáci, včely pilně opylují květy a vše působí čistě, tepleji a voňavě. Možná ani nevíte, že i pobytem na sluníčku můžete načerpat energii. Proto se snažte venku trávit co nejvíc času. V případě že můžete, běžte např. do parku a na lavičce si čtěte. Díky tomuto načerpáte novou energii a navíc se zvýší příjem vitamínu D, který příznivě ovlivňuje kvalitu pokožky. Jeho nedostatek nepříznivě působí na imunitu. Bude-li mít váš organismus tohoto vitamínu dostatek, zlepší se vaše nálada a zvýší aktivita.

Změna jídelníčku

I pouhá změna vašeho jídelníčku vám dokáže doplnit energii. Jistě jste již zažili pocit, že např. po smaženém, nebo jiném, těžce stravitelném jídle, byste šli nejraději spát. V opačném případě, dáte-li si např. čerstvý, zeleninový salát, doplněný třeba grilovaným kuřecím masem, cítíte se lépe a jakoby povzbuzeni. Z tohoto důvodu je potřeba do jídelního lístku přidat bílkoviny a omezit sacharidy.  Důležitá je hlavně čerstvá zelenina a ovoce, jako např. citrusy a jablka.

Čerstvý vzduch

Neméně důležitý je také pobyt na čerstvém vzduchu. Tušíte, proč správný učitel, zpozoruje-li nepozornost ve třídě, otevírá okna a větrá? Je-li ve třídě vydýchaný vzduch, žáci mají tendenci usínat. Po otevření oken a přívodu čerstvého vzduchu se vrací energie. Je nutno podotknout, že čerstvý vzduch náš organismus potřebuje stále, jak pro zvýšení aktivity, tak i ve fázi únavy. Během práce provádějte nádechy a výdechy u otevřeného okna. Před spaním si dopřejte vycházku. Mnohem lépe se vám bude spát v případě, že si necháte otevřené okno.

Bez depresí, s dobrou náladou

V dnešní velmi uspěchané době se stává častým problémem stres a deprese. Lidé jsou traumatizováni již samotným běžným životem, kde často řeší zadlužení, obavu ze ztráty zaměstnání, z nemocí, v hoších případech ze ztráty blízkého člověka. Na náš organismus čeká během života spousta nástrah. Každý jedinec snáší nepříjemnosti jiným způsobem, někteří lidé dusí smutek pouze v sobě a ten může přejít postupně v deprese. Je velmi důležité naučit se povznést nad problémy, snažit se vždy hledat řešení a umět se vypovídat. Člověk by se měl zaměřit na pozitivní stránky života a radovat se.

Voda a vitamíny

Aby váš organismus mohl správně fungovat, je potřeba mimo silnou imunitu a nastartovaný metabolismus dodat tělu potřebné minerály a vitamíny. Dostatečný a pravidelný pitný režim je ne nezbytný pro pročištění těla a dodání svěžesti. Ideální je čistá voda, doplnit ji můžete také povzbuzujícími bylinkovými čaji.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Googlu

Další zajímavé články
Nej online hry
Bubble Glee online hraRise of Atlantis online hraMahjong Alchemy online hraSara Super Spa online hraSnail Bob 2 online hraPersonal Shopper 2 online hraLady Gaga Celebrity Makeover online hra