Co se skrývá v mobilu náctiletých?

06.09. 2013 • Zajímavosti 1147x

Mobilní telefon je už dnes standardní součástí našeho životního stylu. Používáme ho v zaměstnání i ve volném čase. Mnohým z nás se dokonce podařilo přesvědčit i nejstarší rodinné příslušníky, aby se pokusili napsat krátkou textovku. Ráno potkáváme na ulici prvňáčky, kteří ještě ani pořádně neumějí psát, ale už cvakají po klávesnici. Esemeska je prostě nesmrtelná!

Možná jste příznivci klasického vyťukávání celého slova, ale na klasickou T9 se nedá dopustit. A právě slovník T9, který je přednastaven už v naprosté většině mobilních telefonů, zapříčinil objev vpravdě neobvyklého jazykového fenoménu – jakéhosi nového druhu slangu, který zasahuje převážně náctiletou populaci, prostřednictvím textových zpráv.

Tato zvláštní, tajná komunikace je založena na predikativní funkci slovníku T9, který automaticky nahrazuje při psaní SMS frekventovaná slova. Při aktivované službě T9 stačí během psaní SMS stisknout každou numerickou klávesu pouze jednou a systém okamžitě vyhledává užívaná slova této číselné kombinace. Neodpovídá-li první nabízené slovo, lze dalším stiskem ze souboru variant vybrat to chtěné.

A protože jedním z hlavních znaků moderní komunikace je úspornost, nechávají mladí vyťukávači v textu své zprávy vždy to slovo, které jim T9 nabídne jako první, a spoléhají  na bystrost a porozumění příjemce. V anglické verzi se tak pod kombinací 2-6-6-5 může skrývat stejně tak „cool“ i „book“, pod 7-8-2 „pub“ i „sub“, pod 5-4-7-7 „kiss“ i „lips“, v češtině zatím vede kombinace 7-4-9-3-5: „pixel“ i „řízek“ a  častá výzva „mýti se“ (6-9-8-4-9-3) upozorňuje příjemce zprávy: „Ozvi se.“ Jen se sami podívejte na klávesnici svého mobilu a zkuste si sami nejbizarnější kombinace!

Na rozdíl od přímého telefonování, kde lze neporozumění mezi volajícími ihned vysvětlit, je písemná forma textové zprávy velmi omezena nejen maximálním rozsahem, ale také pisatelovou schopností formulovat svou myšlenku. Přesto všechno momentální situace, v níž se pisatel nachází, i obsah sdělení, který někomu odesílá, umožňuje příjemci zprávy odhalit smysl i význam. Děje se tak díky společnému základu zkušeností a zálib mladých.

Tento ojedinělý druh zábavného kódování se sice rozšířil teprve po Británii, ale podle všech předpokladů nelze pochybovat, že se brzy rozšíří (nejen) po České republice. Velké obliby mezi teenagery se těší jednak díky své výjimečnosti a specifičnosti, ale hlavně pro naprostou nesrozumitelnost pro nezasvěcené.

Klíčem k pochopení nadšení z hry se slovy je emocionalita. Právě v kolektivu náctiletých, kde se každý jednotlivec snaží co nejvíc odlišit a zviditelnit, se nejvíc projevuje originálním vyjadřováním vlastních myšlenek a neobvyklým situačním vtipem. Míra emocionální zabarvenosti, pociťovaná v každém neobvykle užitém slově, poukazuje na potřebu mluvčího vyjádřit důvěrný citový vztah (kladný i záporný) k osobě, věci či relaci, jež pojmenovává, nebo na jeho snahu o jazykový humor. Znalost nezvyklého, zcela osobitého slovníku a jeho (nad)užívání může jedinci ve skupině vrstevníků zajistit i lepší postavení, přidat mu na oblíbenosti díky jeho schopnosti neotřele bavit kolektiv – navíc příslušnost k mnohé zájmové skupině může být natolik prestižní záležitostí, že znalost „tajných slov“ je naprosto nezbytná.

Speciální výrazy teenagerů jsou poslední dobou masově využívány (a zneužívány) v reklamních spotech a ve veřejně publikovaných textech vůbec. Pod zajímavou maskou, která se tváří, že chce pouze zaujmout a pobavit svého příjemce, posluchače nebo čtenáře, se skrývá jen jednoduchý, ale velmi účinný způsob, jak prodat určité zboží. Díky jazykově vtipnému heslu či sloganu si spotřebitel výrobek lépe zapamatuje a příležitostně i koupí.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Googlu

Další zajímavé články
Nej online hry
Bubble Glee online hraRise of Atlantis online hraMahjong Alchemy online hraSara Super Spa online hraSnail Bob 2 online hraPersonal Shopper 2 online hraLady Gaga Celebrity Makeover online hra